En iyi ürün diye bir şey yoktur

En iyi ürün diye bir şey yoktur

Pek çok kişi ürünler arası rekabetin, teknik bir mücadele olduğunu düşünür. Teknik olarak daha üstün olan ürünün savaşı kazanacağına inanılır.

Halbuki çoğu zaman, özellikle teknik ürünler söz konusu olduğunda, müşteriler açısından ortada nesnel bir gerçeklik olmaz. Müşteri, etraftan topladığı mesajların sonucunda bir satın alma kararı verir ve bir beklenti içine girer.

Bu kararlar, kişiden kişiye zihinden zihine değişir. Yani, maalesef pazarlama konusunda determinist bir yaklaşım sergilemek zordur. Ancak pazarlama da tamamen parametrik çalışır. Yeter ki doğru göstergeleri takip edelim.

Müşterinin algıladığı ile sizin kabul ettiğiniz arasındaki fark!

Müşterinin algıladığı gerçeklik ile sizin kabul ettiğiniz gerçekler tamamen farklı olabilir. Sizin ürününüz sizin için en iyisi, en üstünü olabilir. Hatta bunu çeşitli yollarla tüm dünyaya da kanıtlayabilirsiniz.

Şunu baştan kabul edelim: En iyi ürün diye bir şey yoktur.

Ancak müşteri bakış açısından en iyi ürün, özellikleri en az olan başka bir ürün olabilir. Hatta özellikleri daha zayıf olan ürüne, sizinkinden daha çok para verecek insanlar da olacaktır. Bu yüzden şunu baştan kabul etmekte fayda vardır: ‘En iyi ürün diye bir şey yoktur.’

Daha önceki yazılarda da değindiğim gibi pazarlamada bütün mesele, müşterilerin beklentileridir.

Eğer bir ürün, o müşterinin beklentilerini karşılıyorsa o ürün, o müşteri için en iyi üründür.

Teknik anlamda hiçbir alanda, rakiplerine üstün olmayan bir fotoğraf makinesinin dışını simli pembe bir renk yaparsınız. Bir kadın sadece rengine vurulur ve o ürüne diğerlerinden daha fazla para ödemeyi kabul eder. Çünkü beklentisi elinde, güzel, şirin, dikkat çeken, farklı bir ürün tutmaktır. O ürünün o kadar para etmeyeceğini o kadına anlatmaya çalışmak nafile bir çabadır.

Bunu gören rakip ürün de dış kabını pembe yapmaya karar verir ama aynı kadının tepkisi çok farklıdır. ‘Çok çirkin’dir. Çünkü o kadına göre en güzeli kendi sahip olduğu olabilir. Lafı fazla uzatmadan sonuç; pazarlama dünyasında bütün gerçekler görecelidir.

Instagram, Twitter’dan daha iyidir. Çünkü Twitter’da sadece yazı yazabiliyorken, Instagram da görsel de koyabilirsiniz. Facebook ise her ikisinden de daha iyidir… Okuyunca saçma geliyor değil mi?

Aslında ana mesaj şudur: Ürününüzün özelliklerini, rakip ile kıyaslayarak pazarlama yapmak çoğu zaman iyi bir yöntem değildir. Bir örnek üzerinden ilerleyelim. Instagram, Twitter’dan daha iyidir. Çünkü Twitter’da sadece yazı yazabiliyorken, Instagram da görsel de koyabilirsiniz. Facebook ise her ikisinden de daha iyidir, çünkü Facebook’ta yazı, görsel koymanın yanıda dakikalarca video da koyabilirsiniz. Okuyunca saçma geliyor değil mi?

Sizin ürününüz için de aynı kıyasları yapmamakta fayda var.

Çünkü pazarlama savaşını ürünün meziyetleri belirlemez.
Teknik açıdan üstün bir ürüne sahip olmak elbette müşteri kazanma şansınıza olumlu etki eder. Ancak asıl olan müşteri beklentilerine doğru cevabı verebilecek özelliği sunabilmektir.

Twitter’da daha çok vakit geçiren kişi ile Instagram’da daha çok vakit geçiren kişinin beklentileri farklıdır, Twitter’cının beklentisi çiçek böcek fotoğrafı görmek, doğumgünü kutlaması yapmak değildir.

Bu yüzden bu iki ürünü özellikleri ile tartışamayız. Yarattıkları değer ile tartışabiliriz.

Amerika’da en çok satan 3 Japon arabası ile Japonya’da en çok satan 3 Japon arabası sıralaması farklı. Halbuki kalite aynı, tasarım aynı, güç aynı, aşağı yukarı fiyatlar aynı.

Herkese önerdiğim Pazarlamanın 22 Kuralı isimli kitapta Al Ries şöyle yazar: ‘Amerika’da en çok satan 3 Japon arabası ile Japonya’da en çok satan 3 Japon arabası sıralaması farklı. Kalite aynı, tasarım aynı, güç aynı, aşağı yukarı fiyatlar aynı.

Eğer pazarlama ürünlerin savaşı olsaydı, her ülkede aynı satış oranlarını yakalamalıydılar…

Pazarlama algılar için verilen bir savaştır, bir algılarla uğraşma sürecidir!

Tüketicilerin alışveriş kararlarını başkalarının algılarına dayandırarak vermesi ise bu savaşı çok daha karmaşık hale sokar. Kendi ihtiyaçlarına göre değil de başkalarının izlenimlerine göre hareket ederler.’

Yeni bir girişimci olarak, -eğer pazarlama alanında deneyimli biri değilseniz- algılar savaşına girmek için biraz daha beklemenizi öneririm. Ama size önerim vaadiniz – müşteri beklentileri – sunulan ürün arasındaki dengeyi sürekli kontrol etmenizdir.

Bir sonraki yazıda Matrix’teki kırmızılı kadından bahsediyoruz.

Comments (37)
Join the discussion
Read them all
  • Pingback: Müşteriler neyi satın alır? – THE BOX

  • Pingback: Doğru pazarlama yaptığınızdan nasıl emin olursunuz? – THE BOX

  • Pingback: Girişimciler için Pazarlama 101 – THE BOX

  • Kas 20th, 2020
    porno says:

    You made some nice points there. I looked on the internet for the subject matter and found most individuals will agree with your site.

    reply
  • Kas 20th, 2020
    porno says:

    Hello! I could have sworn I’ve been to this blog before but after browsing through some of the post I realized it’s new to me. Anyways, I’m definitely happy I found it and I’ll be book-marking and checking back frequently!

    reply
  • Kas 21st, 2020
    porno says:

    Hello! I could have sworn I’ve been to this blog before but after browsing through some of the post I realized it’s new to me. Anyways, I’m definitely happy I found it and I’ll be book-marking and checking back frequently!

    reply
  • Kas 21st, 2020
    porno says:

    Hello! I could have sworn I’ve been to this blog before but after browsing through some of the post I realized it’s new to me. Anyways, I’m definitely happy I found it and I’ll be book-marking and checking back frequently!

    reply
  • Kas 22nd, 2020
    porno says:

    Hello! I could have sworn I’ve been to this blog before but after browsing through some of the post I realized it’s new to me. Anyways, I’m definitely happy I found it and I’ll be book-marking and checking back frequently!

    reply
  • Kas 23rd, 2020
    porno child says:

    Hello! I could have sworn I’ve been to this blog before but after browsing through some of the post I realized it’s new to me. Anyways, I’m definitely happy I found it and I’ll be book-marking and checking back frequently!

    reply
  • Ara 2nd, 2020
    jeremiah hixon says:

    Hello! I could have sworn I’ve been to this blog before but after browsing through some of the post I realized it’s new to me. Anyways, I’m definitely happy I found it and I’ll be book-marking and checking back frequently!

    reply
  • Ara 2nd, 2020
    sally lanese says:

    You made some nice points there. I looked on the internet for the subject matter and found most individuals will agree with your site.

    reply
  • Ara 3rd, 2020
    marge lawis says:

    You made some nice points there. I looked on the internet for the subject matter and found most individuals will agree with your site.

    reply
  • Ara 4th, 2020
    wen eischen says:

    Hello! I could have sworn I’ve been to this blog before but after browsing through some of the post I realized it’s new to me. Anyways, I’m definitely happy I found it and I’ll be book-marking and checking back frequently!

    reply
  • Ara 4th, 2020
    jose kopera says:

    Hello! I could have sworn I’ve been to this blog before but after browsing through some of the post I realized it’s new to me. Anyways, I’m definitely happy I found it and I’ll be book-marking and checking back frequently!

    reply
  • Ara 4th, 2020
    azalee brink says:

    You made some nice points there. I looked on the internet for the subject matter and found most individuals will agree with your site.

    reply
  • Ara 4th, 2020
    abbie pavish says:

    Hello! I could have sworn I’ve been to this blog before but after browsing through some of the post I realized it’s new to me. Anyways, I’m definitely happy I found it and I’ll be book-marking and checking back frequently!

    reply
  • Ara 4th, 2020
    destiny lechlak says:

    You made some nice points there. I looked on the internet for the subject matter and found most individuals will agree with your site.

    reply
  • Ara 5th, 2020
    rachell hundertmark says:

    Hello! I could have sworn I’ve been to this blog before but after browsing through some of the post I realized it’s new to me. Anyways, I’m definitely happy I found it and I’ll be book-marking and checking back frequently!

    reply
  • Ara 6th, 2020
    merna sirosky says:

    Hello! I could have sworn I’ve been to this blog before but after browsing through some of the post I realized it’s new to me. Anyways, I’m definitely happy I found it and I’ll be book-marking and checking back frequently!

    reply
  • Ara 6th, 2020
    jeanice grannis says:

    Hello! I could have sworn I’ve been to this blog before but after browsing through some of the post I realized it’s new to me. Anyways, I’m definitely happy I found it and I’ll be book-marking and checking back frequently!

    reply
  • Ara 6th, 2020
    elidia vele says:

    You made some nice points there. I looked on the internet for the subject matter and found most individuals will agree with your site.

    reply
  • Ara 7th, 2020
    leandra battiest says:

    You made some nice points there. I looked on the internet for the subject matter and found most individuals will agree with your site.

    reply
  • Ara 7th, 2020
    arielle meason says:

    Hello! I could have sworn I’ve been to this blog before but after browsing through some of the post I realized it’s new to me. Anyways, I’m definitely happy I found it and I’ll be book-marking and checking back frequently!

    reply
  • Ara 19th, 2020
    altyazili says:

    Major thanks for the blog post. Much thanks again. Fantastic. Crissie Isak Soane

    reply
  • Ara 19th, 2020
    yabanci says:

    Pretty! This was an extremely wonderful post. Thanks for supplying these details. Phaidra Francklyn Melbourne

    reply
  • Ara 20th, 2020
    altyazili says:

    What a information of un-ambiguity and preserveness of valuable familiarity about unexpected feelings. Katharine Remington Clift

    reply
  • Ara 20th, 2020
    altyazili says:

    Way cool! Some very valid points! I appreciate you penning this write-up and the rest of the site is also really good. Babbie Ari Daberath

    reply
  • Ara 20th, 2020
    yetiskin says:

    I all the time used to study article in news papers but now as I am a user of net therefore from now I am using net for content, thanks to web. Annelise Werner Isleana

    reply
  • Ara 20th, 2020
    yetiskin says:

    This paragraph will assist the internet people for building up new webpage or even a blog from start to end. Rory Rufus Ellwood

    reply
  • Ara 20th, 2020
    web-dl says:

    Way cool! Some extremely valid points! I appreciate you writing this write-up and the rest of the website is also really good. Johnath Jamaal Merete

    reply
  • Ara 23rd, 2020
    web-dl says:

    I always emailed this webpage post page to all my friends, because if like to read it next my contacts will too. Halie Decca Wachter

    reply
  • Ara 23rd, 2020
    bluray says:

    Hi there, its good post about media print, we all know media is a fantastic source of data. Kirby Waiter Tosch

    reply
  • Ara 23rd, 2020
    ucretsiz says:

    Incredible points. Outstanding arguments. Keep up the good spirit. Marrissa Lee Klecka

    reply
  • Ara 23rd, 2020
    download says:

    I really like and appreciate your article. Want more. Lorrayne Steven Aryn

    reply
  • Ara 24th, 2020
    yify says:

    I have read so many articles about the blogger lovers but this piece of writing is really a nice post, keep it up. Anallese Forrest Katzir

    reply
  • Oca 12th, 2021
    torrent says:

    Thanks for sharing your thoughts on unversity of phoenix online. Christean Jerry Domineca

    reply
  • Oca 23rd, 2021
    turkce says:

    Right here is the perfect webpage for anyone who hopes to understand this topic. Myranda Herc Cynera

    reply
 

Comment

Hide Comments
Back

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!

Share