Vaadinizi nasıl ortaya çıkaracaksınız?

Vaadinizi nasıl ortaya çıkaracaksınız?

 

Bir girişim fikrini hayata geçirme aşamasında, ilk yapmanız gereken şey sunduğunuz değeri ortaya koyabilmektir. İngilizcede bunun Value Proposition olarak havalı bir tanımı var. Değer teklifi, değer önerisi, değer önermesi gibi pek çok farklı çevirisini de duyabilirsiniz.

Bence vaadi bulmak, girişim pazarlamasının en ciddi aşamasıdır.

 

Kısa, net, herkes tarafından anlaşılabilen bir vaat cümlesi…

 

Tüm pazarlama adımlarınızı üzerine inşa edeceğiniz bir cümle… Tüm müşterileriniz tarafından kabul görecek, çekirdek kadronuzun rotasını belirleyecek bir cümle…

 

Önce vaat. Marka ya da logo değil.

 

Öncelik kesinlikle bir isim/marka/logo vs bulmak değildir. (Hele logo tasarlatmak kesinlikle bu aşamada gerekli değildir, şimdilik bir projenize koyacağınız bir kod adı yeterli olacaktır.)

 

Öncelik markanın vaadini bulmaktır. Marka vaadinin önemini bir örnekle anlatmaya çalışayım.

 

Vaat edilen şey: En uzun ömürlü pil

 

Duracell pilleri bize ‘En uzun ömürlü pil’i vaat eder. Bu vaadi reklamlarında ’10 kata kadar uzun ömür’ iddiasıyla duyarız. Tüm pazarlama stratejisi bu vaat üzerine kuruludur. Markanın ismi Duracell, bize Durability (sağlam, dayanıklı) kelimesini hatırlatır. Duracell deyince görsel olarak hepimiz ‘pili bitmeyen tavşanı’ hatırlarız. Markanın ismi de, logosu da, maskotu da sloganı da, vaadi hatırlatmak üzerine kurulmuştur.

 

Kısacası, iyi bir pazarlamacı önce vaadi ortaya çıkartır, logoyu, ismi, sloganı vs bu vaadin üzerine inşa eder.

 

Slogan ve vaadin farkı

 

Duracell, fonksiyonel bir marka vaadine verilebilecek çok başarılı bir örnektir. Bazı markalar ise vaatlerini duygulara hitap edecek şekilde anlatırlar. Örneğin Turkcell’in sloganı ‘Turkcell ile bağlan hayata’ duygusal bir çağrıdır ama aslında Turkcell’in gerçek vaadi ‘kesintisiz, güçlü iletişim’dir. Bu slogan bize sürekli bu vaadi hatırlatır.
Girişimcinin görevi sloganı değil vaadi bulmaktır.

 

 

Bazı markaların ise ne bir sloganı, ne bir maskotu, ne de çok başarılı bir logoları vardır. Ancak vaatleri o kadar nettir ki, bu detayların yokluğu hissedilmez bile. Google arama motoru ya da Tinder bu tip markalara çok iyi bir örnektir. İşlerini o kadar iyi ortaya koyarlar ki, vaatlerini söylemeden bile, çok kısa zamanda vaatlerini gerçekleştirmiş olurlar.

 

Peki bir girişimci olarak siz vaadinizi nasıl yazacaksınız?

 

Biliyoruz ki sizin asıl işiniz pazarlama değil. Ama bir şekilde her işi de siz yapmak zorundasınız. Bu yüzden vaadinizi ‘net’ bir şekilde dile getirebilmelisiniz. Tecrübeli bir pazarlamacı sonrasında bu vaadi süsleyebilir, bir slogan haline getirebilir.

 

İyi bir vaat yazmak için benim size önerim şu şekilde olur:
Öncelikle kendinizi izole edin. Tüm notification’ları kapatın, insanlardan uzaklaşın, telefonu sessize alın ve kendinize en az 1 saatlik tamamen izole – sessiz bir zaman ayırın.

 

Kağıdı kalemi alın, ben hala kağıt kalem tercih ediyorum. Siz isterseniz bilgisayar da olur.

 

3+3 kelime ile anlatın: Kime, ne vaat ediyorsunuz?

 

Kurallarımız şöyle:

  • En fazla 10 cümle yazabilirsiniz. 11. cümle aklınıza geldiğinde, en zayıf cümleyi silmek zorundasınız.
  • Ve, veya gibi bağlaçlar kullanamazsınız. Yani birleşik cümleler olamaz.

Diyelim ki bir e-ticaret fikriniz var, cümleleriniz şu tarzda olmalı:
‘Kadınlara, en moda kıyafetleri vaat eder.’
‘Annelere, organik mama ürünleri vaat eder.’
‘Forma girmek isteyenlere, düşük kalorili besinler vaat eder.’
‘Turist çiftlere, Ege’de balayı alternatifleri vaat eder.’

Örnekler çoğaltılabilir.

Bu cümleler ürününüzün fonksiyonel faydasını doğrudan tarifliyor olmalı. İlk aşamada dolaylı anlatımları tavsiye etmesem de, isterseniz ürününüzün duygusal ya da kişisel fayda olarak ne vaat ettiğini de anlatmaya çalışabilirsiniz.

 

 
 

Kural basit: Virgülden önce ‘Kime’ kısmını tarifleyeceksiniz. 3 kelime hakkınız var. Virgülden sonra ‘Vaat’ kısmını anlatacaksınız ve 3 kelime hakkınız var. 


Eğer oluşturduğunuz cümle 3+3 kelimeden oluşuyor ya da daha kısaysa mükemmel iş çıkardınız demektir. Her gelen ek bir kelime daha sonra yazacağınız hikayenizi ve vaadinizi bir kademe zayıflatır. Hadi deneyin bakalım.
Bu çalışmanın sonunda elinizde çok düz, net, basit en fazla 10 adet cümle olmalı…

Bir sonraki adımda yazdığımız bu cümlelerden hangisinin müşteriniz için en doğru vaat olduğunu bulacağız.

 
 

 

 
Comment (1)
Join the discussion
Read them all
 

Comment

Hide Comments
Back

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!

Share